Já manažer (1/3):

Poprvé na manažerské pozici,
odkud začít?

Rád bych se s vámi podělil o stálý evergreen požadavků na manažerské poradenství – téma začínající manažer. Je to snad vůbec nejčastější problematika, se kterou se na mě obracejí účastníci mých kurzů, tréninků a koučinků, především z řad manažerských záloh a talentů.

Asi to znáte, je to jako v pohádce. Jednoho krásného dne si vás šéf zavolá a řekne: „Tak, Vašku, Katko, Honzo, dostali jste důvěru vedení a od příštího měsíce budete mistr, manažerka obchodní skupiny a vedoucí supermarketu.

To je napřed radosti. Ale z mé zkušenosti vím, že ji brzy vystřídá především pocit nové odpovědnosti – Budou mě lidi poslouchat? Ty plány jsou hrozně náročné, jak to zvládneme? Co když bude nějaký průšvih? No a od té doby už je skoro všechno jinak.

Základní poučka totiž zní, že neexistuje zaručená přímá úměra mezi výborným, zkušeným řadovým pracovníkem a zároveň výborným manažerem v jedné osobě.

Je to často jako sázka do loterie. Když to vyjde, je to super. Ale, když to nevyjde, firma ztrácí kvalitního pracovníka a získává podprůměrného trápícího se manažera, kdy jsou naštvaní všichni – vedení, podřízení, ale především on sám.

Zkrátka, na významnou část svých dosavadních znalostí a dovedností můžete zapomenout a naopak v jiných, manažerských, jste v bodě nula. Úplný nováček.

Tam, kde jste doposud vynikali především v technické odbornosti, se nyní žádá především dovednost vedení lidí a manažerské rozhodování. A k tomu mimo jiné snižování nákladů a fluktuace, naopak zvyšování motivace a výkonu. Ale, kde potřebné dovednosti vzít?

A, aby toho nebylo málo, většinou máte dělat manažera bývalým spolupracovníkům, kdy někteří vám to možná přejí, ale spolehlivě se najde někdo, kdo vám fandit rozhodně nebude.Je třeba možné, že se hlásil na totéž místo a jistě si najde příležitost, jak ostatním ukázat, že vy na to nemáte.

Jinými slovy, ještě jste pořádně nezačali a prvotní radost je pryč. Ale, nebojte, tuto cestičku před vámi již prošlapali svými zkušenostmi, ale i omyly, tisíce jiných. Tak se pojďme poučit.

JAK NA TO

Budeme se držet na začátek první základní myšlenky, kterou vám dám –Dokud nemáš informace, nemůžeš kvalifikovaně plánovat, řídit ani rozhodovat. A tomu je třeba podřídit naše první kroky.

Začínáme sběrem dat a manažerskou analýzou. Dejte dohromady všechna podstatná data z dosavadní historie skupiny, kterou máte vést. Zejména data o dosahovaném výkonu, dále o lidech, jejich znalostech, dovednostech a pokud možno také o jejich motivaci, klíčových pracovních procesech, rozpočtu, kvalitě materiálního vybavení, zboží, eventuálně surovin.

Také by se mohly hodit údaje o trhu, na kterém se pohybujete, případně o konkurenci. Záleží, na jaké manažerské pozici pracujete. Každá informace se může hodit, ale nejdůležitější jsou informace o lidech a jejich potenciálu.

Čím méně informací budete mít, tím delší manažerské přešlapování vás čeká. Je to jako střílet se zavázanýma očima – občas se trefíte, ale většinou jste mimo.

Dalším krokem bude, ujasnit si, co přesně se od vás očekává. Nenechejte se odbýt nějakým vágním zadáním typu: „Musíš se snažit, co nejlépe“ nebo „Uvidíme, jak ti to půjde“. To nikdy nevedlo k ničemu dobrému. Ať se snažíte, jak se snažíte, ne a ne se trefit do nevysloveného očekávání.

Žádejte si raději krátkodobější, ale díky tomu přesnější cíl. Dva, tři měsíce a k tomu dva, tři výkonové parametry. Bude se vám to velmi hodit, především ve fázi Plánování. Ale nyní zpět do Analýzy. Máme kvalitní informace a víme, co se od nás očekává.

Jsme již připraveni na další krok - vybrat si jednu z analytických metod a vypracovat výstupy pro plánování vašich dalších manažerských aktivit. Navrhuji nejpoužívanější a zároveň výborně fungující metodu SWOT.

Většina zkušenějších manažerů říká, že s ní již pracovala. To je dobře, ale z mé zkušenosti vím, že málokdo z nich tuto metodu skutečně dokáže vytěžit naplno.

SWOT je často používána jen jako jakási srovnávací metodika a tím práce s ní končí. Ale tam, kde někteří končí, já začínám. SWOTka potom dává úžasné podklady pro manažerské plánování. A jak na to?

O tom zase někdy příště. Pokud vás téma zajímá, můžete sledovat další pokračování cyklu Já, manažer.

BUDE SE HODIT - SHRNUTÍ:

1. Dej si dohromady důležité informace:
  • o lidech, jejich pracovním potenciálu a motivaci
  • o materiálním vybavení a zázemí
  • o pracovních postupech a know how
  • o rozpočtech
  • o trhu
2. Ujasni si, co se od tebe v určitém časovém horizontu očekává. 
3. Dalším krokem bude analýza SWOT.